در صورتی که عکس ها باز نمیشوند باید بالای ایمیل گزینه Show Image یا Display images below را بزنید
لطفا تا باز شدن كامل عكسها شكیبا باشید
وقتی از «پلکان» صحبت میکنیم بیشتر یاد پلههای داخل ساختمانها میافتیم، پلههایی که اگر زیاد باشند، دوست داریم از آنها صرفنظر کنیم و با آسانسور از مشقت بالا رفتن از آننها راحت شویم.
اما در این ایمیل با هم ۱۲ پلکان بسیار زیبا در فضای باز را مرور میکنیم که آنقدر جذاب هستند که گردشگران زیادی را هر سال به خود جذب میکنند.
۱- پلکان بورن روی کوه Bueren در بلژیک
البته بورن Bueren واقعا یک کوه نیست، فقط یک بلندی در شهر لییژ است، این پلکان ۳۷۴ پله دارد. در سال ۱۸۸۱ این پلکان برای آن ساخته شد که سربازها بتوانند با پرهیز از عبور و مرور در گذرگاههای خطرناک، از یک بلندی واقع در شهر پایین بالا و پایین بروند.
این ساختمان، به افتخار یک اشرافزاده قرن پانزده، به نام وینسنت دو بورن، این نام را گرفته است.
۲- پلکانی در بالای دریا در اسپانیا
این پلکان فوقالعاده زیبا در جزیرهای به نام Gaztelugatxe در اسپانیا قرار دارد.
گردشگران باید ۲۳۷ پله را بالا برون تا به خانهای در بلندای جزیره برسند.
۳- پلکان مارپیچی در کوه تایهانگ در چین
ارتفاع این پاکان ۹۱ متر است، حین صعود، گردشگران میتوانند پرندهها را در اطراف خود ببینند.
به افراد بالای ۶۰ سال اجازه صعود داده نمیشود و بقیه افراد هم باید فرمی را پر کنند و در آن اطمینان بدهند که مشکل قلب یا ریه ندارند.
۴- سکوی رؤیاها در ژاپن
به ژاپنی به این مجموعه زیبا Awaji Yumebutai گفته میشود که متشکل از ساختمانها و اماکنی در جزیره Awaji ژاپن است.
شما در این عکس یک باغ زیبای ۱۰۰ طبقهای را میبینید،.
این باغ برای گرامیداشت درگذشتگان زلزله هانشین در سال ۱۹۹۵ ساخته شده است.
۵- پلکانهای پل نامرئی Moses در هلند
در هلند یک خندق قدیمی در هالستین متعلق به قرن هفدهم وجود دارد، روی این پل قرار بود که پلی ساخته شود. اما مسلم است که این پل باید از ویژگیهای معماری خاصی برخوردار میبود تا بتواند بدون صدمه زدن به جاذبه توریستی خندق، چیزی هم بر جذابیت آن بیفزاید.
مهندسان هلندی به این فکر افتادند که به جای اینکه پل بر فراز خندق ساخته شود، پایینتر بیاید طوری که از میان آب خندق بگذرد و آن را به نوعی به دو نیم کند. از این رو بود که پل Moses یا موسی ساخته شد که وجه تسمیه را باید بتوانید حدس بزنید: گذر حضرت موسی و یارانش از دریای سرخ. بار اول که عکسی از این پل دیدم، تصور کردم که فتوشاپی است، اما هیچ ویرایش عکسی صورت نگرفته بود.
این پل کاملا چوبی است و به صورت ضدآب ساخته شده است.
زهکشیهای بدنه پل، آب باران یا آب نفوذکرده به بدنه پل را تخلیه میکنند.
اگر کسی از فاصله دور به پل بنگرد، چیز خاصی نمیبینید، پل تا حد زیادی نامرئی است:
۶- پکان کانیون در اکوادور
این پلکان نزدیک آبشار Pailon del Diablo ساخته شده است.
۷- چاند بائوری در هند
این مجموعه ساختمانی با پلکانهای عجیباش در نزدیک شهری به نام جایپور در استان راجستان قرار دارد. این مجموعه در سال ۸۰۰ میلادی ساخته شده است و ۳۵۰۰ پله باریک دارد که در ۱۳ طبقه جای داده شدهاند. ارتفاع این مجموعه پلکان ۳۰ متر است.
ایالت راجستان بسیار کمباران است، معمولا در کف چاند بائوری آب جمع میشود و دما در مجاورت کف آن، پنج شش درجهای خنکتر است.
۸- پلکان سانتورینی در یونان
این پلکانها در سال ۱۷۱۵ ساخته شدند و در سال ۱۹۳۰ توسعه داده شدند، معمولا از چهارپایان برای صعود و نزول از این پلکانهای زیگزاگی زیبا استفاده میشود. البته در سال ۱۹۷۹، یک سیستم حمل و نقل کابلی در این پلکان تعبیه شد، اما همچنان روش سنتی محبوبتر است.
این پلکان ۶۵۷ پله دارد، سنگفرششده است و طول مسیر (نه ارتفاع آن) ۱۳۰۰ متر است.
۹- پلکان شلوسبرگ در اتریش
جاذیه اصلی شهر Graz همین پلکان است. این پلکان از همه نقاط شهر قابل دیدن است. این پلکان ۲۶۰ پله دارد.
۱۰- پلکان پوتمکین در اوکراین
این پلکان در شهر اودسای اوکراین قرار دارد. این پلکان در واقع نماد شهر است. وقتی میخواهید از سمت دریا وارد اودسا شوید با این پلکان زیبا مواجه میشوید.
البته به صورت رسمی در حال حاضر به این پلکان، پلکان پریمورسکی گفته میشود.
عرض این پلکانها قبال توجه است و بین ۱۲٫۵ تا ۲۱٫۷ متر متغیر است.
ارتفاع این پلکان از سطح، ۲۷ متر و طول مسیر آن ۱۴۲ متر است.
۱۱- پلکان هایکو در هاوایی
این پلکان به پلکانی به سوی بهشت یا نردبان هایکو هم معروف است. این پلکان بسیار پرشیب است.
این پلکان در سال ۱۹۴۲ در روستای هایکوی هاوایی نصب شد.
در سال ۲۰۰۳ این پلکانها با هزینه ۸۷۵ هزار دلار تعمیر شدند.
متأسفانه در حال حاضر، عبور از روی آن برای عموم آزاد نیست.
۱۲- پلکان- پلی در سوئیس
وقتی که یک دره عمیق دو محل را که از نظر ارتفاع با هم تفاوت زیادی دارند، جدا کرده باشد باید به مهندسان پناه برد تا راه چارهای بیایند. دو مهندس به نامهای Jürg Conzett و Rolf Bachofner چاره کار را یافتند: یک پل- پلکان!
اختلاف ارتفاع دو سو، حدود ۲۲ متر است.
در پایان لازم است از نمونه های معروف ایرانی نیز نام برده شود
قلعه رودخان با ۹۸۹ پله، پلکان قلعه الموت که پله های معلقی برای رسیدن به قلعه حسن صباح در الموت نصب شده است و پله ی غار علی صدر و البته پله های بسیار زیبای تخت جمشید
No comments:
Post a Comment