نکات استثـنایی دربـاره عقـاید غـلط در راننـدگی
1. نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازه
این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
2. بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن
چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که میخواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدم دلیل این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان رانندگی رفته بودم سر همین کشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که میگفتم تو ایران همه اینطوری ترمز دستی رو میکشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسی ها به این دکمه کلاچ ترمز دستی میگویند و تا زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعدا خودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود.
3. عدم تعویض به موقع روغن گیربکس
در همین تیونینگ تاک به کرات دیده شده که افرادی خودروشان 150 هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی هم ازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، سلامت گیربکس و... میشود. البته کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد.
4. تعویض یکبار در میان فیلتر روغن
گاها دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده میکنند. ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصفیه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین میکردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد.
5. درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی
این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد میآورد. درجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کار کند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.
6. پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر در اتوبان
چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.
7. خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک
این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و... میشود.
8. گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو
این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود. بهترین کار این است که ترمز را فشار داده و قبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.
9. با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس
بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکنند و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری میشوند.
10. ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور
این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن و جوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریختن آب ته ظرف به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.
11. ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور
این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن میشود. برای تامین این آب هم میتوان از روش بالا استفاده کرد البته مایع های آماده هم در بازار هست.
12. سنگین کردن بیش از حد خودرو
پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست خصوصا در مسافت های طولانی باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود. در حد امکان باید خودرو خود را سبک کنیم.
13. نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم
باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجود باربند به خودی خود باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان 10 درصد میشود.
14. نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار
این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد. بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند.
15. استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی
بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ ها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.
16. دقت نکردن به سطح کیفی روغن موتور و تطبیق آن با سطح کیفی روغن توصیه شده توسط کارخانه
مثلا چند وقت پیش دیدم که فردی در موتور پراید داشت روغن توتال 5000 میریخت و پس از اینکه به او توضیح دادم که سطح کیفی توتال 5000 sj است و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است در انتخاب روغن خود تجدید نظر کرد.
17. استفاده از نور بالا در مه
در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد.
18. خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی
این کار برای ماشین های گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکنند تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در اینگونه مواقع اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست.
19. تکیه پا به کلاچ
بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود.
20. جلو آوردن بیش از حد صندلی
خیلی از افراد(البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلوتر باشد تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود. خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد.
21. گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو
این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد. ولی در خودرو های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید و سپس سوئیچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کارکردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.
22. گاز دادن قبل از روشن کردن خودروی انژکتوری
این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد. ولی در خودرو های انژکتوری این کار بی فایده است.
23. خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت
این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛ فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود.
24. پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان
زمانی که شما خودرویتان را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خدایی نکرده خودرویی با خودروی شما برخورد کند شما مقصر حادثه شناخته میشوید.
اطلاع از خلافی خودرو به ساده ترین شکل ممکن !
جام جم آنلاین: كشف این راز، كار دفاتر پلیس +10 را از سكه میاندازد؛ حالا تقریبا كمتر شهروندی است كه نداند برای مطلع شدن از میزان جریمههای رانندگیشان فقط كافی است كد 17 رقمی ای كه پشت كارت خودرو به صورت عمودی درج شده را به شماره 30005151 پیامك كند تا در كوتاهترین زمان مبلغ و تعداد جریمه برایش ارسال شود. اما شاید كمتر كسی راز ادامه این قضیه را كشف كرده باشد! ماجرا از این قرار است كه وقتی با ارسال كد 17 رقمی پشت كارت خودرو از مبلغ جریمه رانندگیتان مطلع شدید و هیچ اعتراضی هم به آن ندارید و تصمیم گرفتهاید كه مانند یك شهروند قانونمدار در اولین فرصت جریمهتان را پرداخت كنید، خوب است بدانید كه برای گرفتن پرینت خلافی و پرداخت جریمه لازم نیست به دفاتر پلیس + 10 مراجعه كنید. برای پرداخت هم فقط كافی است همان كاری را كه برای اطلاع از تعداد و مبلغ جریمه رانندگیتان انجام دادید دوباره تكرار كنید، ولی این بار یك ستاره (*) هم به آخر كد 17 رقمی پشت كارت خودرو اضافه كنید و آن را به شماره 30005151 پیامك كنید. تعجب نكنید، حالا شناسه قبض و شناسه پرداخت هم برایتان ارسال میشود كه میتوانید براحتی از طریق دستگاه خودپرداز بانكها یا به صورت اینترنتی جریمهتان را پرداخت كنید. به این ترتیب هم قبض جریمهتان را قبل از اینكه دوبرابر شود پرداخت كردهاید، هم وقتتان در شلوغی دفاتر پلیس + 10 هدر نرفته است و هم برای پرداخت قبض جریمه مجبور نشدهاید با انجام یك سفر درونشهری اضافی، شما هم سهمی در ترافیك و آلودگی هوا داشته باشید. |
|
هرچند این كار اقدام مثبتی در راستای كاهش سفرهای درونشهری، جلوگیری از افزایش ترافیك و آلودگی هوا و از همه مهمتر صرفهجویی در وقت و هزینه شهروندان است، خوب است پلیس راهور درباره اینكه رانندگان میتوانند با كمك این روش جریمههای خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + 10 پرداخت كنند، اطلاعرسانی لازم را انجام دهد.
اسپری پنچرگیری لاستیک
اگر در دور افتاده ترین جاده ها و روستاها و هنگام مسافرت با پنچری تایر خودرو مواجه شده اید!
اگر در شرایطی هستید که قادر به باز کردن پیچها برای تعویض لاستیک پنچر شده نیستید!
اگر هنگام رساندن یک فرد بیمار به بیمارستان دچار این مشکل شده اید !
اگر در گرمای تابستان و یا زیر باران شدید ماشینتان پنچر شده است !
دیگر نگران نباشید ...
قیمت این محصول در سراسر ایران : فقط 18800 تومان
اگر در برف و سرمای زمستان دچار این مشکل شده اید !
اگر فرصت کافی برای تعویض لاستیک پنچر شده ندارید !
اگر در جایی هستید که دسترسی به آپاراتی ندارید !
اگر آشنایی به تعویض لاستیک ندارید !
اگر لاستیک زاپاس همراه ندارید !
دیگر نگران نباشید ...
با اسپری بادکننده و پنچر گیر وینز می توانید در عرض 1-2 دقیقه و بدون نیاز به تعویض چرخ, پنچری تایر را رفع کرده ,تایر را باد کنید و زمان 10-15 دقیقه ای تعویض لاستیک را به یکی دو دقیقه کاهش دهید.
دیگر تعویض لاستیک در گرمای شدید تابستان و یا سرمای شدید زمستان و در مکانهای نامناسب شما را اذیت نخواهد کرد چون پس از رفع پنچری موقتی با این اسپری در زمان و مکانی مناسب می توانید تایر پنچر را تعویض نمایید.
قیمت این محصول در سراسر ایران : فقط 18800 تومان
تاریخچه ای در مورد ساخت اسپری پنچرگیری و باد کننده تایر:
عموما شرکت های تولید کننده پنچر گیرهای اضطراری تایر موجود در بازارهای جهانی از گاز بوتان که گازی با قابلیت اشتعال و انفجار بالاست در محصولات خود استفاده می کنند، این در حالی است که کمپانی مذکور از گازی غیر قابل اشتعال در فرمولاسیون خود استفاده کرده و همین امر این شرکت را در نواوری و کیفیت پیشتاز و دست نیافتنی نموده است.
پنچر گیری و باد کننده اضطراری تایرحاوی مواد منحصر بفردی است که پس از اسپری شدن در تایر، سوراخ های ایجاد شده تا حداکثر به قطر 5 میلیمتر در تایر و تیوب را پر کرده و سپس از خود گازی خنثی و غیر قابل اشتعال ازاد می کند که موجب باد شدن تایر ظرف چند ثانیه می شود (قابل استفاده برای انواع تایرها، تیوب دار - بدون تیوب (تیوب لس) و برای انواع خودروها سواری سبک و موتورسیکلت)
قیمت این محصول در سراسر ایران : فقط 18800 تومان
نحوه استفاده از اسپری پنچرگیری و باد کننده تایر American latest formula:
1 - حتی الامکان عامل ایجاد پنچری (شیشه - میخ و ...) را از روی تایر بردارید، قبل از استفاده اسپری را 1 تا 2 دقیقه بخوبی تکان دهید.
2 - اگر هوا سرد است اسپری را با مالش دست یا گرفتن مقابل بخاری خودرو گرم کنید.
3 - شیلنگ سر محصول را به سر سوزن تایر ببندید.
4 - درب محافظ سر محصول را بردارید و حتما آنرا واژگون کنید.
5 - دکمه سر اسپری را فشار دهید و تا باد شدن کامل تایر اینکار را انجام دهید، پس از اینکار تایر در جا باد شده و شما قادر به حرکت هستید اما برای پخش شدن کامل مواد داخل تایر6 الی 9 کیلومتر خودرو را به حرکت درآورید تا اسپری، محل پنچر شده را ترمیم کند، مواد وارد شده به داخل تایر بخاطر حرکت و فشار خودرو بطرف محل پنچر شده حرکت کرده و آنرا مسدود می کند.
نکات مهم بعد از استفاده از اسپری پنچرگیری و باد کننده تایر:
1 - پس از رسیدن به اولین آپاراتی باد تایر را تا حد استاندارد تنظیم کنید.
2 - هنگام تنظیم باد مقداری هوا را به داخل تایر تزریق کنید تا بعلت چسبنده بودن مواد تزریق شده به داخل تایر، والو (سوزن) تایر بسته نشود.
3 - پس از عمل پنچرگیری با این اسپری تقریبا 10- 15 روز فرصت دارید تا تایر پنچر شده را به روش معمول پنچرگیری نمایید، در این فرصت زیاد حتما به یک آبادی یا آپاراتی خواهید رسید!
پیشنهاد می کنیم این محصول را در کنار سایر وسایل خودرو همراه داشته باشید ...
روش خرید: برای خرید پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.
قیمت این محصول در سراسر ایران : فقط 18800 تومان
No comments:
Post a Comment